NO

 

Nu har alla redovisat i grupper om sitt djur. Första gången vi hade redovisning på detta sätt och det gick väldigt bra.

Läxa att läsa under vecka 21 och vecka 22

bondgården1

Här finns de också orden som bild:

 

Viktiga ord och begrepp att kunna inom området förändring i NTA

Olika tillstånd hos materia – fast form ex is, flytande form ex. vatten och gasform ex. ånga

Förändringar hos materia som smälter, stelnar, avdunstar, kondenserar

Avdunstar: vätska blir till gas vid värme

Kondensera: Gas blir till vätska vid kyla

En kemisk reaktion som gör att nya föreningar bildas

En blandning:  När två ämnen blandas och behåller sin egenskap och kan skiljas från varandra igen.

En lösning: När ämnen blandas så att man inte kan se delarna ex salt i vatten

Separera: När man tar isär olika ämnen

Jag tänkte att jag ser över deras kunskaper under v. 21.

Vecka 18

Kromatografi, ett konstigt ord. Det var den metoden vi använde för att separera färger från varandra. En svart prick blev till blått, lila, orange. En brun prick blev orange. Häftigt tyckte många.

Vecka 17

Vi har denna vecka fortsatt med att arbeta med luft. Sett hur varm luft tar mer plats genom att kyla ner luften i flaska och sen sätta på en ballong. Vi släkt också ljus genom att syret försvann.

Vecka 16

Denna vecka har arbetet med luft börjat. Vi kommer att göra olika uppdrag för att lära oss hur luft fungerar. Det första uppdraget gick ut på att försöka fånga luft, kan man det?

NTA

Saltvatten blev till saltkristaller. Vi hällde upp saltvatten i små skålar och lät den stå i några dagar. Vattnet avdunstade och saltet blev kvar som fyrkantiga kristaller med ett kryss på.

Solen

Den här vekan har vi skrivit om solen. Solen är en stjärna den är 6000 grader varmt på ytan. Det tar 8 min för att ljuset ska komma till jorden.

av Hugo🦇🦇 och Hanad🤯’🕷🦇💪.

 

 

V.47

Denna vecka har vi tittat till våra planteringar men inget har hänt, dessvärre har en del ärtor möglat. Uppdraget idag var att se hur jord håller kvar vatten. Det gjorde vi genom att hälla vatten genom humus som fanns i ett kaffefilter och sedan jämföra mängden vi hällde i mot mängden som rann igenom. Vi kom fram till att humus suger upp vatten bra.

V.45

Vi har denna vecka börjat en undersökning om i vilken jordprover som ärtor växer bäst. I sand, lera, humus eller i jord från skolans kompost?

V.40

Vi har denna vecka undersökt vad som händer om vi blandar jordproverna med vatten i provrör.

210909

Så kom våra maskar med posten och vi har gjort små komposter i plastpåsar. Eleverna fick lägg in lite mat och namnmärka påsarna. Nu ska vi se vad som händer i påsarna under flera veckor.

Hösten 2021

Äntligen har vi öppnat NTA-lådan som heter “Jord”. I det första uppdraget funderade vi på vad jord var och vad som kunde finnas i den. Eleverna fick sedan kompostjord från min trädgård att undersöka. När man hittade små djur blev det väldigt spännande.

Nu har vi haft vår sista NTA-lektion. Denna gång skulle eleverna använda sin kunskap och lista ut vilken burk som innehöll 6 kulor.

 

På NO-lektionerna har vi gått en sväng i skogen för att titta efter vårtecken. Vi såg massor av vitsippor. Vi hittade även blåsippor. I trädgårdarna växte krokus som var lila och gula samt påskliljor. Vi såg även humlor och fjärilar. Vi passade även på att gå lite balansgång på nedfällda stammar. Hålet i stammen använde vi sedan i en skrivuppgift på svenskan ” Vem bor där?”

Den här veckan har vi använt en balansvåg och provat om olika föremål är lättare/tyngre än eller lika tunga som andra föremål. Saxen var tyngre än pennan.

 

Wow vilka snygga mobiler som eleverna har byggt. Det gällde att hitta jämvikt på alla armarna, hävstången. De får nu pryda klassrummet veckan ut. En del var sugna på att bygga hemma. Vi använde sugrör, gem och pappersbitar.

V.11

Idag på NTA byggde vi en balansbräda och försökte skapa jämvikt med hjälp av olika klossar.

210216

Idag har vi öppnat NTA-lådan ”Balansera och väga”. Första uppdraget var att balansera en fjäril på en penna. Lagom svårt och klurigt.

 

210128

Vi har nu börjat att arbeta med vintern och de fåglar som stannar hos oss. Eleverna ska lära sig hur domherre, talgoxe och blåmes ser ut. Denna vecka fick de väja att rita en av dessa vid ett fågelbord.

Vi arbetar nu med vilda djur i Sverige. Denna vecka (49) har vi lärt oss om älgen, skogens konung med sina stora horn. Vi gjorde en bild med hjälp av vår fot och våra händer.

På NTA har vi undersökt ytterligare två nya vätskor schampoo och olja. Eleverna fick röra i muggarna och sedan droppa vätskan på ett papper för att se hur de rörde sig, fort eller långsamt.

Vi har denna vecka arbetat två och två med att para ihop rätt löv med rätt sak. Hassel med nöten, kastanjelövet med kastanjen och björken med näver.

Vecka 42 och vi har börjat att arbeta med flytande västskor. De första vi undersökt var lim och vatten. Skillnader/likheter?

Vi har denna veckan lekt leken ”Gissa hur jag tänker”. Testa hemma och se om om ni kan gissa vilka egenskaper som eleverna har sorterat efter.

Denna vecka var uppdraget att fundera på vilka av föremålen som rullade bra och vilka som gick att stapla. Sedan fick vi prova. Kolla in vilka torn som byggdes.

200910

Idag har vi öppnat NTA-lådan ”Fast och Flytande”. Eleverna ska få undersöka 20 fasta föremål och en del flytande vätskor. Första uppdraget var att sortera föremålen efter färg och sen efter form.