I veckans uppdrag fick eleverna ta reda på hur många klossar föremålen vägde. De var viktig att hitta jämvikt. Vi skapade sedan ett stapeldiagram för att se resultatet.
Uppdrag 6. Använd en balansvåg och hitta föremål. Vi arbetade med begreppen tyngre än, lättare än och lika mycket.
Uppdrag 5 var att bygga mobiler av sugrör, gem och papperslappar. Alla hävarmarna skulle vara i jämvikt. Visst blev de snygga?
3C8A0B9E-A312-435E-A0C7-5E9D5E7CDF3B
9E0BF597-8197-4ADB-BCC7-2453ADDD8166
80A847A6-EBCF-40B6-B949-CF7D5F7B9678
3ED75AD4-557D-47E1-8587-0779517C84A0
765D4C43-D9D8-49DA-8E77-E92DFFAEA88D
1AB1DE29-D14D-4035-BDFE-DD1BF8D23DEF
A1D3BE78-898A-40A2-AC8E-E1A6F7605820
C9DEEBA4-645C-44E8-B3E7-AF717AA309A6
55EB80BC-4260-46BA-8574-1D618538AB04
73BEA719-9B65-4D40-BFA0-8659E70EDAB7
9BFF9E08-108D-43DC-8996-F357D4CE445E
E328C205-96A6-4E50-994E-D16CF26C8EA8
2EC936FF-2BD1-468A-9191-2D130D26D09C
6C985709-5945-4998-B544-F5EEB78380B0
2C9716D2-D27E-41FF-969F-D18F57720010
1B82ABEF-D86E-41B2-8AD9-83ED7C642D11
ECFE0843-CCF6-478C-8586-51C178254A8A
D96F64AB-1020-406E-8E5E-3DB643BEA073
FE47DF9C-6AB8-4303-9CBC-E6612F2D41C2
3B085188-39DA-4085-9BD9-49D9E1BDB84C
51D08501-4AC3-4CAE-9993-E2A39E2E5D1D
E06B3019-F4CB-44A2-B947-8C8FB8A03F9B
C1EAD0C1-7B6D-4F1F-BD03-D7F2DC1FCDE5
B054EE0F-766D-4767-ACBA-95C7E50D9727
8C3A1ED0-EAD3-45B6-8D75-CB151AD98287
8B075F50-E48B-44B2-B40C-E8C195F74057
664BE840-C94B-43DB-8231-7FD3A3526C4D
D01ADE01-A0CC-4081-B1B0-82B36AB68D61
EA879C41-A527-4A9E-B4E0-FE759744B645
93D1A516-D4F4-417D-A174-2ED43FB4A3FF
324EA544-A0BD-4E06-9176-369FE1E17EEB
B8CF494A-3F33-486A-A0B8-16A7E43C6FA9
C4531022-947F-4303-9BE2-84B389D5AE0B
9A0BB58D-6A4F-467F-ADAD-36BF1283F440
AA0A944A-E440-4841-A7F9-B7C0F4B3FC95
C4904458-D524-4C06-B32B-AC2E786B741E
2B0FFB98-2988-403D-9D18-7C0A8F4442D3
4E447856-7EED-461F-AF59-30BF85F4BE9A
49EAB61C-7026-4915-AEE8-498C3E8FA4B6
Uppdrag 4 att skapa en balans på brädan med olika klossar.
Fåglar som stannar på vintern
Vi har öppnat en ny NTA-låda -balansera och väga
Uppdrag 1 balansera en fjäril på en penna. Sätt dit ett gem och balansera igen. Hur behöver du flytta pennan?
NTA- lådan Fasta föremål och vätskor.
Sista uppdraget med NTA var att se vilka föremål och vätskor som leder ström. Vi lärde oss att alla metaller och vätskorna vatten, schampo och lim fick lampan att lysa. Sist provade vi att alla hålla varandra i handen och vi gjorde så att den lilla kycklingen kunde pipa, så kallad seriekoppling av ström.
Så spännande det är med vätskor. Den här veckan hade vi droprace och två droppar fick tävla mot varandra.
1:a kom vatten, 2:a kom olja, 3:a kom schampo och sist kom lim.
Vi lärde oss att trögflytande vätskor, de med hög viskositet, rinner långsamt.
Dags för vätskor i första uppdraget undersökte vi lim och vatten. Hur känns de, hur luktar de? Hur rinner de?
Vilka föremål är magnetiska? Och vad i klassrummet är magnetiskt?
Uppdrag 2 var att undersöka vilka föremål som rullar och vilka som kan staplas. Vi kom fram till att de föremål som var runda på något sätt kund rulla och de som hade en kant, var platta, på något sätt gick att stapla. Några föremål kunde både rullas och staplas.
278ECAF9-631D-49CB-8CE1-A791D61F7BBD
FF0ED26E-0E7C-4B9A-AB14-39E28CED42BF
ABECF062-ACCC-4963-8BD2-02171AA9E5CF
30D8B87B-B4EF-421B-973F-6D80CA2480E4
9835D2D8-649F-4AF9-8380-7923D4FF6E69
867B1D84-176E-45C1-9B0B-D3E39E84B6DF
F590C16F-1621-421A-ADC7-6B92F5839D45
E4900F13-BA2B-44EF-AA65-21BC2E2B454D
87F005E0-9B85-4E66-B21B-0B54CDABC1B1
CC4C4A97-DDAF-4343-9880-5F41D9F4438F
DE3D0DEE-7DD1-4FFB-B397-1FB185D41E93
7346712B-D752-4CF7-9D9E-8A6AB138F780
EBDBC323-CC0C-43B4-9663-D15CEBFFB8F4
3DE3AFEF-1778-48F9-ACC1-F472FF35A193
FD921935-D5ED-499A-A31E-746920AF3CD7
Vi börjar med att undersöka de fasta föremålen. Vi sorterar det efter färg och form.