NO

I veckans uppdrag fick eleverna ta reda på hur många klossar föremålen vägde. De var viktig att hitta jämvikt. Vi skapade sedan ett stapeldiagram för att se resultatet.

Uppdrag 6. Använd en balansvåg och hitta föremål. Vi arbetade med begreppen tyngre än, lättare än och lika mycket.

Uppdrag 5 var att bygga mobiler av sugrör, gem och papperslappar. Alla hävarmarna skulle vara i jämvikt. Visst blev de snygga?

 

Uppdrag 4 att skapa en balans på brädan med olika klossar.

Fåglar som stannar på vintern

Vi har öppnat en ny NTA-låda -balansera och väga

Uppdrag 1 balansera en fjäril på en penna. Sätt dit ett gem och balansera igen. Hur behöver du flytta pennan?

NTA- lådan Fasta föremål och vätskor.

Sista uppdraget med NTA var att se vilka föremål och vätskor som leder ström. Vi lärde oss att alla metaller och vätskorna vatten, schampo och lim fick lampan att lysa. Sist provade vi att alla hålla varandra i handen och vi gjorde så att den lilla kycklingen kunde pipa, så kallad seriekoppling av ström.

Så spännande det är med vätskor. Den här veckan hade vi droprace och två droppar fick tävla mot varandra.

1:a kom vatten, 2:a kom olja, 3:a kom schampo och sist kom lim.

Vi lärde oss att trögflytande vätskor, de med hög viskositet, rinner långsamt.

Dags för vätskor i första uppdraget undersökte vi lim och vatten. Hur känns de, hur luktar de? Hur rinner de?

Vilka föremål är magnetiska? Och vad i klassrummet är magnetiskt?

 

Uppdrag 2 var att undersöka vilka föremål som rullar och vilka som kan staplas. Vi kom fram till att de föremål som var  runda på något sätt kund rulla och de som hade en kant, var platta, på något sätt gick att stapla. Några föremål kunde både rullas och staplas.

Vi börjar med att undersöka de fasta föremålen. Vi sorterar det efter färg och form.